Podmienky (IF a CASE)


Hlavná stránka
Produkty
Downloads
Návod začiatočníci
Začíname
Cyklus FOR
Premenné a dátové typy
Rozširujeme a zlepšujeme Delphi
Podmienky (IF a CASE)
Výrazy
Cykly REPEAT a WHILE
Návod pokročilý
C#
Kontakt
Možno ste sa začudovali čo sú to podmienky tak si to pekne vyssvetlíme:
Podmienka je príkaz ktorým sa počítač rozhoduje. V Delphi poznáme 2 podmienky: if a case if sa rozhoduje medzi 2 možnosťami casee môže aj viac

IF

Syntax:
if podmienka then prikaz else inyprikaz ;
Else prikaz je nepovinné!
prikaz sa vikoná ak podmienka vráti true a inyprikaz sa vykoná ak podmienka vráti false.
Ak namiesto prikaz (resp. inyprikaz) dáte begin end môžete dať medzi ne hocikoľko príkazov.
Podmienka je výraz ktorý dáva výsledok typu boolean.
Príklad:

procedure TForm1.Button1Click(sender :TObject); begin
if Edit1.Text = 'totohesloneuhadnes' then
showmessage('Heslo je správne, môžete pokračovať.') //Všimnite si že tu sa bodkočiarka nedáva!!!
else begin showmessae('Heslo je nesprávne a preto aplikácia skončí!'); Application.Terminate; end; end;

CASE

Syntax:
case premenna of
hodnota1..hodnota2 : prikaz1;
hodnota3 : prikaz2;
...
else prikazn;
end;

Podobne ako u ifu je else nepovinné.
Hodnôt môže byť veľa a spôsob zápisu možno kombinovať. Aj tu môžete použiť begin ... end.
POZOR hodnota1 ... hodnotan nemôžu byť premenné!!!
Najlepšie pooslúži príklad:

...
case vek of
0..6 : showmessage('Vstup zdarma.');
7..15: showmessage('Zľava 50%.');
else showmessage('Poplatok bez zľavy.');
end; ...

Myslím že príklady sú jasné a preto si používanie podmienok rýchlo osvojíte. (v podstate sú to najdôležitejšie a najľachšie príkazy)
Dva lomítka (//) označujú poznámku a preto si text za nimi delphi nebude všímať - to je vhodné pre sprehľadnenie programu a tak ani po dlhom čase nezabudnete čo ako...
Výrazy preberieme v ďalšej kapitole.
©Martin Habovštiak Stránku navštívilo užívateľov.